Alla nyheter

Sociala medier 2024 – 5 tips!

Sociala medier 2024, hur ska man tänka? I år firar Facebook hela 20 år och mycket har hänt sedan starten. Många av våra mest populära sociala medie-plattformar har ett gäng år på nacken och landskapet är i ständig förändring. I den här artikeln ger vi fem tips på saker att fundera över när du jobbar med sociala medier i år.

Idag använder 85% av svenskarna sociala medier dagligen. Beteendet har ändrats över tid och ser olika ut på olika plattformar. Men en sak kan vi vara säkra på – det är definitivt en kanal vi kan och bör använda för att nå våra kunder.

Välj dina plattformar med omsorg

I början av social media fanns ofta mentaliteten att man skulle hoppa på allt nytt som kom. En strategi som kanske gav mer stress än nytta givet att man också behöver jobba aktivt med sitt innehåll.

Här är några saker att fundera över när du väljer plattformar.

Målsättning

Hur ser din målsättning ut? Vilken/vilka plattformar kan hjälpa dig att nå dem? Fundera på din verksamhet och vilka plattformar som lämpar sig för dina mål. Ställ dig även frågan hur dina produkter eller tjänster lämpar sig för de plattformar du vill använda.

Målgrupp

Hur ser din målgrupp och deras beteende ut när det gäller de olika plattformarna? Här har du säkert en del bra insikter från dina analysverktyg, interna säljsystem, marknads- och kundundersökningar eller dylikt som kan hjälpa dig att lära känna din målgrupp bättre. Använd även gärna generell statistik som till exempel Svenskarna och internet som släpps en gång om året. Här hittar du massor av värdefulla insikter.

Konkurrenter

Gör en konkurrentanalys! Att lära sig av sina konkurrenter är ett riktigt bra hack när du arbetar ut din egen strategi. Vilka plattformar använder de sig av och hur? Vad verkar funka bra och vilka dåliga exempel har de?

Värdera dina resurser

Ett stort problem för många företag när det kommer till sociala medier är att det faktiskt är tidskrävande att göra det riktigt bra. Finns tiden att driva dina plattformar på ett bra sätt? En död profil kanske ändå inte gör någon nytta. Även om man kan (och många gör det) cross-posta samma innehåll på alla kanaler – är det en bra idé? Fundera på hur många plattformar du mäktar med på ett smart och väl utfört sätt.

Tillgänglighet i sociala medier

Under nästa år skärps kraven på tillgänglighet för många produkter och tjänster. Detta för att säkerställa att informations- och kommunikationsteknik i EU är tillgängliga och inkluderande för personer med funktionsnedsättning och andra med specifika behov. Här kan du läsa mer om vilka produkter och tjänster som berörs.

Dessa krav är även bra att tänka på när man jobbar med sociala medier så långt det är möjligt. Nedan hittar du en kort checklista med saker att tänka på för att öka tillgängligheten i dina sociala medier.

Tillgängliga texter

Skriv tydligt och enkelt

Ofta krånglar vi till det i onödan. Skriv korta och tydliga meningar utan komplicerade ord. Tänk på din målgrupp och skriv på ett sätt som tilltalar dem. Tala med bonden på bondens språk. Om du behöver dela mycket information, dela upp i kortare stycken för att skapa tydlighet.

Skiljetecken och versaler

För en vän av ordning är detta såklart en självklarhet. För skärmläsare är det en nödvändighet. Att använda korrekt interpunktion och versaler är direkt avgörande för att skärmläsaren ska kunna återge begriplig information till användaren.

SkRiV iNtE sÅhÄr.

Hashtags

Börja varje nytt ord med stor bokstav. Alternativt första ordet med liten bokstav men alla efterföljande ord med versal. Placera dina hashtags i slutet av din caption eller i en kommentar och överanvänd inte.

Gör så här: #SocialaMedier #MilouCommunication #DetBlirLättareAttFörstå eller såhär:

#socialaMedier #milouCommunication #detBlirLättareAttFörstå

Gör inte så här: #socialamedier #miloucommunication #detblirsvårareattförstå

Länkar och hypertext

När det är möjligt, skriv beskrivande hypertexter till dina länkar.

Gör så här: Besök ”vår sida om tillgänglighet för sociala medier.”

Gör inte så här: Att bara välja ”klicka här” är en dålig idé ur ett tillgänglighetsperspektiv.

Emojis rubrik 5

Vi älskar dem. Men ur ett tillgänglighetsperspektiv är de inte toppen. 🥹 Varje emoji har en beskrivande text som skärmläsaren läser ut. Använd sparsamt med emojis och placera dem helst i slutet av texten.

Stylad text rubrik 6

Ett populärt grepp på sociala medier som kan dra ner tillgängligheten. Dels för att hjälpmedel inte kan identifiera texten och således inte läsa ut orden. Dels för att plattformen inte nödvändigtvis kan förstå orden och då påverkas sökbarheten också negativt.